مکان های دیدنی شهر شیراز خال رخ هفت کشور

۱۳۹۹/۵/۱۶

مکان های دیدنی شهر شیراز خال رخ هفت کشور
دروازه قرآن در میان تنگ الله اکبر قرن چهارم هجری قمری در زمان عضدالدوله دیلمی بنا شده است و در زمان کریم خان مرمت شده و در سال 1316 به علت اینکه جاده ورودی شیراز را تعریض نموده اند آنرا ویران کردند و مجددا درسال 1327 فردی به نام حسین ایگار معروف به اعتمادالتجار این بنا را طبق همان طرح قدیمی بازسازی نمود .طبق وصیتش آرامگاه وی نیز در قسمت شرقی دروازه  قرار دارد .همچنین در ارتفاعات کوه صبو یا همان تنگ الله اکبرمقبره شاعر مشهور خواجوی کرمانی واقع گردیده است .
شیراز دارای زیارتگاه و مساجد زیبا و تاریخی بسیاری است  مهمترین زیارتگاه شاهچراغ است که برادر امام رضا (ع)  می باشد  ایشان سید امیر احمد بن موسی الکاظم است که در زمان خلافت مامون عباسی از مدینه به قصد دیدار با برادرش به ایران آمد و نزدیک شیراز عوامل مامون با کاروان آنها در گیر شدند و او و برادرانش و گروهی از همراهانشان  را به شهادت رساندند برادرش سید میر محمد نیز در این جا به خاک سپرده شده است
 وبرادر دیگرش به نام سید علاالدین که از شهدای معروف این نبرد است در محلی دیگر به نام آستانه سید علاالدین حسین به خاک سپرده شده است .
از مساجد شیراز میتوان از مسجد نصیرالملک به عنوان زیباترین ، مسجد با شکوه وکیل یا مسجد جامع سلطانی وکهن ترین مسجد مسجد جامع عتیق یا مسجد آینه را نام برد مسجد عتیق یا آینه در شرق حرم مطهر شاهچراغ در زمان عمرو لیث صفاری در سال 283 هجری قمری بنا شده است .
باغ نظر یا همان موزه پارس،  ، باغ ارم ، باغ عفیف آباد ، باغ جهان نما ، باغ دلگشا و باغ و دیوانخانه قوام از دیگر جاهای زیبا و دیدنی شیراز است . باغ قوام به دلیل اینکه دارای درختان نارنج میباشد به نارنجستان معروف است .
سعدیه و حافظیه که آرامگاه دو شاعر گرانقدر سعدی و حافظ می باشند
ارگ کریم خان ،بازار وکیل و حمام وکیل دیگر اماکن تاریخی و باشکوه شیراز است .
 
سعدیه
سعدیه
سعدیه
سعدیه

باغ ارم
باغ-ارم

حافظیه
حافظیه
حافظیه

دروازه قرآن
دروازه-قرآن

بازار وکیل
بازار-وکیل

..